Liečba krvnou plazmou

Liečba obohatenou krvnou plazmou (PRP, ACP)

Naša krv je zložená z tekutiny nazývanej plazma. Okrem nej krv obsahuje tri základné tuhé zložky: červené krvinky, biele krvinky a krvné doštičky. Krvné doštičky zohrávajú úlohu pri tvorbe krvných zrazenín a súčasne obsahujú špeciálne bielkoviny, nazývané rastové faktory, ktoré pomáhajú telu pri procesoch hojenia. Obohatená plazma alebo PRP (platelet-rich plasma) je plazma obsahujúca vysokú koncentráciu doštičiek. V krvi sa normálne nachádza 6% doštičiek, zatiaľ čo v obohatenej plazme je ich 94% a 5-10x vyššia koncentrácia rastových faktorov, čím sa potencuje hojivý účinok.

Komu je liečba krvnou plazmou určená

Indikácie
liečba krvnou plazmou

PRP je relatívne nová metóda na liečbu závažných ortopedických ochorení ako poranenia svalov a šliach, artritídy a zlomeniny. Injekcie obohatenou plazmou pomáhajú pri zmierňovaní bolestivých stavov, urýchľujú hojenie a odďaľujú potrebu náhrady kĺbov.

Proces

Z lakťovej žily vám váš lekár odoberie asi 10 ml krvi. Následne je krv umiestnená do centrifúgy na 10 až 15 minút, aby došlo k oddeleniu doštičiek od ostaných zložiek krvi.

Do poranenej časti tela je aplikovaná lokálna anestéza. Následne je časť krvi obohatená plazmou aplikovaná do postihnutého miesta. K aplikácii je možné použitie ultrazvuku pre presnejšie zavedenie.

Starostlivosť po výkone
  • Je normálne pociťovať v mieste aplikácie určitý diskomfort ešte niekoľko dní po aplikácii
  • Váš lekár vám predpíše lieky od bolesti
  • Na miesto aplikácie je vhodné prikladanie ľadových obkladov