Viskosuplementácia

Viskosuplementácia – hyaluronová kyselina

Viskosuplementácia predstavuje injekcie kyseliny hyalurónovej (hyaluronanu) do kĺbu. Hyaluronan je prírodná látka, ktorá sa nachádza v kĺbovej tekutine a pomáha premazávaniu kĺbu. Zabezpečuje hladký pohyb chrupavky, ktorá pokrýva povrch kĺbu.

Lokálne použitie kyseliny hyalurónovej je indikované v manažmente v osteoartritíde ramena, kolena, bedrového kĺbu alebo členka, ktorá nereaguje na konzervatívnu liečbu ako lieky od bolesti, rehabilitácia alebo kortikosteroidné injekcie, prípadne ako doplnková metóda k inej liečbe.

Takýto druh „neoperačnej liečby“ zabezpečuje symptomatickú úľavu a odďaľuje nutnosť operácie. Je aplikovaný priamo do kĺbu, aby nahradil chýbajúcu kĺbov tekutinu, čím zlepšuje lubrifikáciu kĺbu. Na optimálny výsledok je potrebná jedna dávka (obvykle raz za pol roka) alebo celkovo tri až päť krát oddelené dávky aplikovaných počas niekoľkých týždňov.

Niektorí pacienti môžu pociťovať 48 hodín po aplikácii mierne bolesti, opuch, zateplenie a začervenanie v mieste aplikácie. Výnimočne sa môže rozvinúť bolesť hlavy a stuhnutie kĺbu. Na úľavu od týchto ťažkostí je možné aplikovať lokálne ľad a užiť analgetiká. Dva až 7 dní po aplikácii je nutné sa vyhnúť záťažovým aktivitám ako beh alebo tenis.

Injekcie kys. hyaluronovej nielenže nahrádzajú hyaluronan v kĺbe, ale taktiež stimulujú produkciu hyaluronanu v kĺbe. Toto zabezpečuje postupný ústup ťažkostí po injekciách. Tento efekt pretrváva niekoľko mesiacov.

Upozornenie: okamžite kontaktujte svojho lekára aj sa vyskytnú bolesti a opuch trvajcúce dlhšie než 48 hodín po aplikácii.

Hyaluronáty

Na to, aby sa kĺby pohybovali hladko, musia obsahovať adekvátne množstvo kĺbovej tekutiny, ktorá pôsobí ako „mazadlo“ a súčasne absorbuje záťaž. Osteoartritída spôsobuje zníženie množstva látky kĺbovej tekutiny nazývanej hyaluronan, čo vedie k strate chrupavky a bolestivému treniu kostí v kĺbe. Gélová forma hyaluronanu, nazývaná hyaluronát alebo kyselina hyaluronová môže byť pripravená a aplikovaná do kĺbu na zvýšenie jeho lubrifikácie a schopnosti tlmiť nárazy. Injekcie hyalurnátu uľavujú od bolesti, zlepšujú mobilitu a odďaľujú nutnosť operácie.

Injekcie hyaluronátu sú súčasťou konzervatívnej liečby osteoartritídy spolu s liekmi, rehabilitáciou a injekciami steroidov.

Tento proces, nazývaný viskosuplemetácia, zahŕňa v prvom rane odstránenie nadbytočnej tekutiny z kĺbu pomocou ihly. Následne je aplikovaný hyaluronát do kĺbu. Ihneď po aplikácii môžete pociťovať bolesti, opuch a zateplenie, ktoré sa zmierni aplikáciou ľadu. Na najbližších 48 je nutné sa vyhnúť záťažovým aktivitám. Bolesť a opuch pri osteoartritíde sa postupne najbližších niekoľko mesiacov bude vstrebávať. Komplikácie tohto výkonu sú raritné, výnimočne môže vzniknúť alergická reakcia.